December 10, 2010

December 8, 2010

Salam Maal Hijrah

Salam Maal Hijrah kepada smua umat Islam yang menyambut sempena Tahun Baru Islam. Kita sebagai umat Islam sering lalai malah menganggap Maal Hijrah tiada keistimewaannya. 
Tanpa disedari, Maal Hijrah lagi istimewa daripada mana-mana sambutan selain dari Hari Raya. 
Maal Hijrah adalah hari memperingati Nabi Muhammad S.A.W bersama umatnya dari Kota Mekah ke Madinah. Di situ bermula lah kehidupan baru Baginda dengan umat Islam yang lain. 
Kita sebagai umat Islam haru bersyukur dengan adanya Maal Hijrah bererti kita memang mengenali asal usul kita sebagai umat Islam dan bukan sekadar di dalam IC mahupun pada nama sahaja. 

Ini je coretan dariku yang menanam azam baru sempena Tahun Baru Islam. 

Amin.

Wassalam.

December 2, 2010

2011 Planner

Da latest planner made by me.....just a little inspiration in the office. hahahha.... 
Coming soon Dairy Book with planner of 2011 with less than 100 pages.

Pengalaman cari keje.

Meh aku sambung citer ye pasal pengalaman cari kerja aku.

Lepas je convo aku try la usha2 ape2 keje je la, sampaikan nak jadi promoter. Erm, malas nak abis duit isi minyak, aku sanggup cari kerja jalan kaki sekitar bandar Kuching.Ha! ada satu hari tu aku memang nak pengsan dah pening sangat ngan cuace panas, tapi redah je. Hhahaha.....
Dapat Open interview kat FOUR POINT ni first time aku try interview camni. So aku masuk tpt dier rang interview. So memandangkan otel taraf inter ni, aku try je la speaking LONDON...hahhaha... Hantam aje, grammar aku pun x tau tol x. ahahha..... So past 1st interview, lom lama aku duduk nak tunggu g blah, terus plak masuk 2nd interview. Terkejut gak aku, smue org eran tgk. Aku masuk je la jmpe dier rang. Rupenye bhg len nak interview aku. Terus la die intro aku kat manager situ Mr Paolo org philipine. Wah, speaking nye dier, fuh, terpaku aku, mane tak, kalo dier dgr aku speaking LONDON, salah grammar, malu aku. Tapi lantak la, asal die paham. Masa interview berjalan lancar. 
X baper lama pas ari tu, dier rang call suh dtg office g interview kali ke 2. Aik aku pun pelik, so aku malas nak tnya ape, aku g je. Sampai je otel tu, aku dibawa la g ke blik pengurus tuk interview. hahhaha.... jmpe lagi Mr Paolo....dier pun terkejut interview aku lagi..hahha...suppose x yah coz dah jmpe. 
So aku ada rasa frust gak sebb smue application aku xder respond. Kat Four Point pun xder berite. Time dok2 lepak kat umah tanam anggur, ada la org dari Melaka call suh join training kat Melaka pasal Flash CS4 ngan 3D animation. Hhahahah, aku xbuang masa, on je la. Sebb Melaka dah rupe kampung aku gak, mane x 5 thun dah stdy sane. Buah ati pun ada di situ. hahah...(reason munasarawak skit)
Dengan semangat nye aku, aku terus g book tiket g Melaka....book airasia la.. Tu je termampu. Hhahhaha... So dalam hari yang sama aku book tiket nak g KL tuk ke Melaka, kakitangan dr Four Point call aku. Dier rang kate aku dpt keje ngan dier rang bhg VIP plak tu sebb aku dah berjaya interview ngan MR Paolo tu. Dier yang suh aku g bhg VIP. Erm, tiket dah bli so aku reject je. Dier pun x dpt paksa aku tp suh aku call dier rang balik pas abis training. 

So aku teruskan training kat Melaka selama 2 bulan. January aku balik Kuching dah. Sambung cari keje...hehe...

 

Promote Blog

Aku sejak2 ni aku dah wat 1 lagi blog. Tp blog ni bukan la citer pasal isi hati aku ke ape ke....
Ha, blog aku ni aku ada jual smthing la.
Aku memang asal org Sarawak so aku nak promote la barang2 Swak seperti Kek lapis Sarawak, Tikar rotan, baju tshirt design Sarawak.

Harga smue ada diterangkan kat blog tu....
so, visit to my Blog at  
http://discoverysarawak.blogspot.com
http://discoverysarawak.blogspot.com
http://discoverysarawak.blogspot.com

November 30, 2010

Pengalaman bekerja

Lepas tamat aku belajar kat U, aku ni byk dah pengalaman keje sampai la skrang. 


Before aku nak hadirkan diri tuk convo aku bulan 8 2009, aku ni cari la part time job...just nak dpt income je..sebb sbulan je lagi aku nak g cyberjaya. So nak gak ada duit blanja.


So aku try apply la keje kat satu company...company ni xyah la aku sebut namanye...tp company ni pembekal barangan handphone. So byk jual segala casing hp la, battery hp..tp smue dr China. Aku plak keje sebg clerk assistant. Keje aku simple je, tolong isi invoice. dah tu je. Aku ni jenis xreti nak dok diam je...so aku Pun tolong la mmber aku ni wat keje store. Hehheh.. aku tak heran nak wat keje2 camni. Siape aku mmg xde sape tau la sebb aku gune SPM nye result. So aku wat2 bodoh je la. Nak rasa camne org wat keje.


Kat sini aku dpt RM500....xde EPF or Socso..aku pun time tu xtau mender la tu..haha. Janji ada duit tuk aku g lepak KL...heheh...nak convo...


Tp mmg best gak la keje sini..tp mostly chinese la..tp aku x kesah..smpai ada pengalaman tme tu kite rang smue kene wat check up H1N1...hahahh...adoi..lawak tol ingat balik. Sebb sorg demam trus smue kene check up. 


Reason nape aku tinggalkan keje ni:
Aku nak cuti lama lam 2 minggu g KL, g Melaka, g convo aku. So mesti company ni xkan bg xcuti lama kat aku...So aku bg la reason ni kat majikan aku. Memg ramai terkejut aku nak convo..mane x, pakaian cikai je wey, macam dak malas blja ade gak. Memg terkjut amoi sorg ni yg leh dkatakan buli aku. 


Die delete IP add aku.....dier ingat aku bdoh..aku g on balik IP add aku..ahhaha...


Dats y la aku brenti keje. Majikan aku ni baik. Die kate kalo aku perlukan keje lagi, leh jumpe dier..dier akan amik aku keje. hehhe...


Baru keje no 1.....t aku citer next reason aku nape aku berenti keje yg lepas ni nye.