April 7, 2011

Melayu kita - tiada adab

Salam semua.

Ni aku ank share la kat korg skit satu kejadian menimpa aku lah baru-baru ni.

Job aku kat opis dok design and keje2 opis yg len la. Ujung minggu ni kiterang nye jabatan akan mengadakan JOBFAIR la.



Nak gtau kat smue org pasal JOBFAIR ni, aku disuruh mendesign la flyers, skali ditugaskan untuk mengedar flyers kepada org ramai.

Aku ngan sorg lg staff diberilah nama Are(bukan name sbnar), bersemangatla nak g edarkan even tarikh kiterang nak dtugaskan pun lmbat skit. Tp semangat yg ada membuatkan kterang truskan aje tugas kterang.

Tarikh : 5 April 2011
Lokasi kejadian : Carpark, wisma hopoh.

Aku ngan Are kuar lah kete truskan meletak flyers kat atas cermin keter org. Dengan panas terik aku masih lagi bersenyum n kalo ternampak org berjalan ke, aku akan promote kat dierang.
Masa pagi ok je.....bile dah teghari, 1 kejadian ni mmg aku x leh lupekan.

Aku tgk ada sepasang pakcik ngan makcik ni, Melayu Islam ye, sebb bini die bertudung n seusia plak cam mak bp aku. Aku g la tegur
"Salam makcik, kterang dr JHSJABSHBUA nak bg flyers ni tuk sape2 yg lom dpt keje leh la dtg, anak ke"
Laki die jawab " Anak aku smue dah keje"
Wo, riak nye wey.....................
Dengan masih jiwa tenang mengharapkan bini die ok je, masih promote,
"makcik, kalo x pun, tuk jiran2 ke"
tau x mkcik tu jawab ape,
" Aku x amik kesah pasal jiran aku"
Astaghafirullahhalazim......org sama bangsa, sama agama, duduk 1 malaysia ckp camtu....

Patut la ada anak muda dikatakan kurang ajar, mungkin sbb org tue x ckup ajar sbb mmg x de ajaran kot.

Are terdengar ape terjadi......Are jawab " X kan layan org sampai cmtu skali"

Aku plak jawab gak dr jauh sbb laki bini ni dah ke arah kreta EXORA ITAM _AU_310 (korg carilah sndri tuk ruang kosong tu ye kalo terjmpe) " tah, dah la same bangsa, dlyan camtu"

MasyaAllah, org tue patutnye tnjuk teladan dan cara yg baik kat org mude.

Memang teramat la sakit ati aku ngan Are time tu sampai wat keje pun dah xde mood.

Korg pikir lah sendri. Kalo ade komen, sila2 la ye.

No comments:

Post a Comment