March 12, 2011

Penganggur Tanam Anggur????


Tau ape PENGANGGUR? heheh, jangan tafsirkan penganggur ni sebgai org yg malas nak cari keje ye. Bukan sebab malas tp takde rezki. Aku dah adab bende ni dulu.

Kelulusan TINGGI pun x gune kalo x dpt keje gak smpai kene tanam ANGGUR kat umah. 
Even dah grad 2009, aku skrg nasib je dah keje kontrak, tu pun tunggu bulan 6 je dah. Pastu smbung tanam ANGGUR. AIsyh......smue dah apply Jobstree, Jobsmalaysia, careerjet, Erecruitment etc (banyak lg la).....email kat HR pun dah. X gak dpat. 


SEBAB MUSABAB?

`Memilih Kerjaya`
Halo, aku apply jadi promoter kot. X gak dapat even pakai SPM. Nak apply keje biase2 je jd clerk, pun x dpt. 
(aku keje dlu keje shift, nape aku brenti? Aku x than keje tghmlm kol 12am-8am SEORANG DIRI kat opis. Kang jd pape camne? Xde guard plak. Even aku a bit enjoy keje tu. Aku stop. Pastu continue keje kat bank jd PERSONAL LOAN ADVISOR. Kene archive target plak. Aku bkan x nak tp maslahnye, bkan snang wo. So kbetulan aku dpt twran kontrak skrg bersama kerajaan. So aku stop kat bank sebb nak rasa keje ngan kerajaan even kontrak.)

`Gaji diminta tinggi`
Ni satu hal lagi. Aku ade tgk brita tghari td. Ada sorg minah ni bg komen la pasal byk penganggur skrg. Die kate ramai graduan mintak gaji yang tinggi. Adoi, nak cakap snang la kak oi. Kte rang ni ada akal dan fikiran. Skrg kiterang xde dah nak pikir pasal gaji kak oi. Awak tu dah pegawai bank senang nak cakap. Kterang ni yang adab bende ni smue skrg wo. 

`Bidang yang diceburi tidak memadai di tempat sendiri`
Faktor ni berkemungkinan tinggi untuk aku. Kat tempat aku skrg ni x de sgt bg keje bidang yg aku amik masa stdy dulu. Huhuhuh, Sedangkan bidang aku IT patut byk peluang kerjaya kat sini. 
Bukan IT ni membantu tuk membangunkan Malaysia ke. Ni aku x tau pihak mane nak disalahkan. Xkan opis smue kat sini masih gune fail ngan tulisan tangan kot nak uruskan hal2 pejabat. Bagilah peluang skit kat kterang ni.

`Banyak sangat dah kolej sama IPT wujud`
Ni mungkin gak wujudnye byk PENGANGGUR. Ada kolej sama IPT yang HALAL dan X HALAL(x diiktiraf kerjaan). Memang byak dah skrg. Aku rasa sebabnya, graduan yang pas graduate mempunyai bilangan yang tinggi dah. 

AKU DOAKAN MANA PENGANGGUR TU DAPAT KERJE DENGAN CEPAT. BAGI YANG BELUM DPT KEJE, HARAP BERSABAR JELAH. KALO X BERNIAGA DULU WAT SEMENTARA. K GUYS.  CHILL.

No comments:

Post a Comment