June 9, 2011

Around : Adab orang berniaga.

Assalamualaikum semua rakyat Malaysia terutamanya.

Skema skit arini. Ni aku nak share la skit story la. Yang baru terjadi semlam kat opis kterang la. ERM bermacam pe'el manusia masa berniaga.



Aku kebetulan time tu nak duk kat meja mmber aku lah. Masa nak kua dari bilik aku, aku terkejut sebab ada tetamu dah duduk kat counter depan. Member sorang ni terkejut la sebb masuk pejabat tetiba duduk dan berbisik. Lelaki ni aku pun x paham la. Masuk tu bagi la salam. Kalo x pun kata la Hello ke.

Masa tu aku dah dduk kat meja mmber aku yg si R ni. Si M masih bercakap ngan Si lelaki ni. Si M x paham sangat ape diperkatakan oleh si lelaki ni terus panggil bos kterang.

Aku ni terpsang la telinga, owh si lelaki  ni wat marketing, die dari company membeli catridge2 yg dah diguna.

Aku berbsik la kat si R yg mamat ni beli catridge. So ada peluang la t nak jual catrige kat si lelaki ni n aku pun amik la kertas flyers die bagi kat si M.

Aku bgi kat si R suh tgk. Mane tau in future kiterang leh cari si lelaki melayu. X salah nak bantu sesama melayu kan.

Dan tetiba, si lelaki ni bangun dan kate "Terima kasih atas layanan diberikan. Kalo ade pape boleh contact saya. Nama Kat atas ketas tu."

Kiterang kire dah nak berbisnes la ngan si lelaki ni, so kiterang sbut la nama die kat atas kertas tu.So si lelaki ni x sabar nak blah, die jawab kiterang ngan xde adab nye, "Yelah, name kat atas kertas tu. Yang "W" tu Wan ye. Wan Ha....." Owhhh kiterang jawab camtu je. Tetibe die bersuara lagi "Kalo nak IC saya leh bagi skrg kalo tak percaya. saya ni beli catridge bukan berjual ke ape. Saya bagi duit"

Member aku Si R  ni x puas ati lah. Mane x, ditanya secara baik, die leh sibuk ngan pangkat kat nama n marah kiterang.

Aduh, kiterang tak kutuk kut ape die wat. Malah nak berbisnes n bantu sesama melayu.

Dah bengang sangat si R ni, die amik flyers tu, die buang lam tong sampah. Baik call cine yang sebelum ni pernah dtg ke opis, dan kaya ngan budi bahasa.

Kalo ni cara ko wat sales marketing, gua ckp mmg ko xde rezki ngan mudah. Perlu perbaiki lah wey......jangan biadab masuk opis org n berckp ngan client. Belajar dari orang yang tol2 berpengalaman.

Sekian cerita aku.

No comments:

Post a Comment