June 20, 2011

Bila Cahaya Memanggil Bhg 9 TAMAT


(Klik untuk membaca Bahagian lain) 
Bhg1 Bhg2 Bhg3 Bhg4 

Satu panggilan diterima dari kawan di tempat kerja lama Suraya di mana pada ketika itu sedang memandu untuk ke destinasi ditujuinya.
"Hello Sab, nape Sab call, ade pape terjadi kat Khai ke?" Suraya terus bertanya kepada Sab tanpa memberi peluang kepada Sab untuk memberi salam. Sab merupakan rakan kerja yang rapat kepada Suraya. Walaupun sudah tidak bekerja di tempat yang sama, mereka masih berhubung.

" Su....." dengan nada yang agak rendah Sab bercakap dengan Su.

"Sab, dia dah takde ke?" seolah-olah Suraya dapat membaca apa yang akan disampaikan oleh Sab kepadanya. 

" Aha Su, Khai baru je meninggal dunia. Saya sekarang berada di hospital bersama dengan yang lain. Jenazah dah siap untuk dibawa oleh van jenazah kejap je lagi" sebak Sab menceritakan situasi yang sebenar terjadi.

"Ha? Innalillahiwainnaillahirajiun. Sab, saya tak sempat la nak lawat arwah. Rasa bersalah plak sebab tak sempat nak ziarah kawan sendiri masa die masih bernafas lagi" Suraya dalam keadaan tidak menentu arah ketika memandu terasa kehilangan arwah Khairil.

"Huhuhu, sabar Su, Su doakan arwah dan sedekahkan al-fatihah kepada arwah." Sab hanya mampu menenangkan Su melalui telefon. 

"Sab, sebenarnye ape sakit arwah." Suraya mungkin terlambat untuk menziarahi arwah namun ingin mengetahui punca arwah meninggal dunia.

"Doktor baru sahkan arwah menghidap kanser hati stage 4. Jadi peluang untuk arwah hidup memang agak tipis. Masa lawat arwah sebelum ni pun, arwah kelihatan agak cengkung dan lain sangat dah rupe arwah" Sab menceritakan sebenar kisah arwah Khairil.

"Ya Allah, kesiannye, aduh, aku tak sempat nak ziarah arwah masa die masih bernyawa. Sab aku nyesal sesangat sebab tak sempat nak jumpe." Suraya pada ketika itu hanya mampu mengeluh sambil memandu dan tidak tahu ke mana arah tujunya.

------------------------------------------------tamat-----------------------------------------

terima kasih kepada mereka yang sudi membaca kisah ini dan untuk pengetahuan pembaca, kisah ini adalah berdasarkan kisah benar yang saya lalui. Semoga roh Khairil (bukan nama sebenar) dicucuri rahmat dan di tempatkan dengan orang-orang yang beriman. AMIN. 

No comments:

Post a Comment