December 23, 2006

Tinggal kenangan

Assalamualaikum.

Di sini, aku ingin melabuhkan tirai kenangan bersama org yang tersayang kini sudah kembali meninggalkan kami buat selama2nya.



12.20pm (library)
Aku msj kat bapak aku, nak tnya pasal duit poket.
Dier reply nanti tanya kat kakak.
Aku tanya lagi, rasanya bila leh dapat?
Bapak aku reply balik.
"Masa tok kamek gago antar Udak ke Hospital demam, esok kah"
->Sekarang ni bapak tgh sibuk anta pakcik ko ke hospital, dier demam, esok kot

so aku kata ok lah...

1.56pm
Aku ngan D nak balik umah sebb nak makan. So aku bli maggi dalam cup jer.

sampai umah aku masak air panas pastu makan maggi sambil ayan Mighty Morphin power rangers the movie.

Tetiba phone aku ni berbunyi, akak aku call.

2.59pm.
akak aku tanya aku ada katner...so aku kata la aku tgh tgk citer.
Pastu akak aku past tpon tu kat sepupu aku... aku dah mula rasa lain...
sepupu aku plak tanya soalan yg sama. Aku slow2 tanya...kenapa ni... beberapa kali aku tanya..
pastu sepupu aku dah sebak bercakap... dier kater "udak ninggal"...aku terkedu sampai dah tak tau nak tanya apa dah....blur... sepupu aku plak terus nangis...pastu aku dengar org sekeliling pun sebak...sebab dalam kreta...
aku kata takper...nanti tpon lagi..sebab aku pun dah tak leh tahan..

Citer power rangers tadi aku terus tinggalkan... tak tahan ngan sedeh ni...air mata aku terus basahkan pipi aku.

Aku ambik air smyg...smyg zohor...pastu baca yassin... dalam baca yassin tu...mmg berlinangan air mata jer..

Nak tau siapa pak cik aku ni....

ok... nama dier... usah la aku tulis.. tapi ni salah satu nama dier tulis kat lam buku dier...
Muhammad Rizal...

pakcik aku ni mmg byk keistimewaan dier...
dier seorang jer abg mak aku yg tinggal..
dier ni serba boleh dalam perlbagai bahasa...very fluence in english...i respect him...
buku dier ada kat umah aku... tebal2 jer..fuh.. dier mmg ranjin..
dier plak ada bagi nama timangan kat setiap kita org...antaranya... dum dum, monggeng, matoyon, milus, kelemping, bulat, ....tah byk lagi...aku yg tak ingat..sebab pelik2...
ada bahasa pelik gak dier guna ketika sembang nagn member dier... aku pun kekdg geram sebab tak paham.
Dier mmg dah lama tahan derita sakit tapi dier tetap tabah n kuat.
dalam sakit pun, dier nak gak main carrom.. dier suruh aku blikan papan carrom... so lawan carrom ngan dier... asyik dier yg menang... walau tgn dier tak sekuat kita...
dia kena pegi hemodialysis setiap selang sehari..

dulu dier mmg pandai simpan duit.. entah ada di sebalik cerita hitam tu, sampai kreta dier pun dah kena jual. Bukan dier yg jual, tapi org yg dier percayakan sgt. Aku kesian kat pakcik aku ni...
Pastu berenti keja, sebab sakit. Pakcik aku ni mmg bertuah...sebab dulu doktor kater dier cuma dapat bertahan untuk 2,3 tahun. Tapi, berkat kekuatan dan ketabahan dier, dier berjaya megatasi tempoh yang diberi oleh doktor. Malah lama dari itu.

last aku dengar suara dier time dier call ari tu.. dier ingat aku ada d umah... nak mintak ambik kat tpt hemodialysis...

last aku jumpa...raya ni tadi.. tapi time aku nak berangkat balik ke semenanjung...aku tak sempat jumpa dier... sebab dier dah pegi hemodialysis....

Memang sedeh mengenang kerenah pakcik aku ni.. Dia suka tergelak n suka dtg umah nak tgk bola live d astro.

lagi yg dier minat, dier minat dengar stesen radio Iban, dier suka baca majalah Times.
satu lagi kepakaran dier, dier suka masak. Even sakit2 pun, dier rajin lagi nak masak.

Namun dikau telah pergi hari ini 23 december 2006 bersamaan 2 Zulhijjah.

Akan ku ingatkan mu bersama yg lain di dalam doaku.

Aku hanya mampu sedekahkan al-fatihah dan yassin kepadamu. Amin.

No comments:

Post a Comment