December 31, 2006

Selamat hari raya aidiladha

Assalamualaikum
Selamat hari raya aidiladha kepada smua umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia.
Raya kali ni dah masuk 3 tahun aku beraya di perantauan. Isyh.. macam jauh sgt.
Tapi jauh gak, seberang laut china selatan. Tapi takper, cari pengalaman.



Aku bgun dan mandi awal.
Sembahyang berjemaah di surau, sembahyang raya.
Ramai gak yang sembahyang kat situ. Majoriti, pelajar dair negara Indonesia dan Arab. Tempat dier org lagi.
Sebak mendengar takbir raya di perantauan.
Selesai sembahyang, lepak jap kat hostel jumpa member.
Tetiba ada MMS. Kakak aku anta video mak aku. Aku ni rupa jer gah, tapi tah camner air mata aku mengalir sendiri. Huhuhu.. :(
Yer la, anak mana tak nangis bila dengar suara mak.
Huhu, hari ni banyak kedai tutup, ahaks, beraya makan sardin jer la aku ngan member aku sorg ni.

Pengertian raya haji ni kat aku:
1) Salah satu hari memperingati peristiwa di mana Allah SWT memerintah Nabi Ibrahim menyembelih anak nyer sendiri Nabi Ismail. Memang sukar bagi setiap umat yang waras untuk melakukan demikian. Tapi Nabi Ibrahim melaksanakan perintah Allah SWT dengan redha dan menyembelih anak baginda.
*tapi sekarang, tak kira org tu Islam ker tak, waras ker tak, berpelajaran ker tak, ada jugak yang tak berhati perut sembelih anak bini la, buang anak la dengan alasan, kehidupan dah tak teratur, kena buru along la, masalah mental terutamanya*

2)Selain dari itu, raya haji ni jugak disertakan ibadah korban dan akikah. bagi mereka yang perkemampuan dan hidup senang, kongsi pendapatan dengan melakukan ibadah korban. Di mana syarat2 binatang yang dikorbankan, lembu, kambing, unta dengan mengikut jumlah2 yang telah ditetapkan. Hari melakukan ibadah korban, daging yang telah dipotong akan diagihkan kepada mereka yang fakir.

3)Bagi menghormati saudara2 kita yang mengerjakan haji di Kota Mekah.

End. kalau ada yang nak tambah, tambah kay.

No comments:

Post a Comment