November 19, 2006

6 Syawal

6 Syawal/29 Oktober 2006


Aku , kakak aku n kazen aku pergi beraya ke Debak. Nak tau Debak ni kat mana... ehmm 4 jam dari bandar Kuching, selepas Sri Aman.
Nasib baik jalan dah ok...dulu berbatu2 sebab nak buat highway ni.
Pagi2 kol 8 dah bertolak. tapi dalam kol 9 baru jer kat area nak kuar dari Bandar Kuching. Kita 3 org jer yg pegi. Kakak aku ni mmg dah biasa bab nak pandu kat sana.
Kalo dari Kuching nak ke Miri ambik masa 10-12 jam(speed biasa jer).
Dalam kreta ni aku ngan kazen aku mmg kuat tdo. heheh...aku mmg mengantuk..sebab tak cukup tdo. Kazen aku ni sempat bawa bekalan makanan.....roti canai n kari daging. Aku tak nak makan sebab aku boleh jadi pening lalat sebab aku mmg tak berani makan makanan berat pepagi kang tak pasal2....beraya kat toilet petronas jawabnyer. hahha..

Masa dalam perjalanan ni kakak aku ditemani radio jer la... aku mmg baring kat kerusi belkang.. nasib baik waja ruang belakang luas.. lena la aku terbaring...

Tetiba aku terbangun.. kakak aku citer la...tadi lalu kawasan polis road block... kakak aku terus pandu jer...kang dier ingat saper la terbaring kat belakng...tak pasal2 kakak aku dier org kater menculik plak...ahhahah...maner idak nyer...2 2 tdo sakan...

kakak aku ni sempat plak berhenti kat Layar(salah satu perhentian) rupernyer nak makan roti canai.

Pastu sambung balik perjalanan..tdo balik..aku pantang bawak jalan jauh sebnarnyer..hehhe..

Sampai jer kat Debak dalam pukul 1 tghr lebih..

Ini kali pertama aku ngan sepupu aku g umah mmber kakak aku ni. Aku terkejut skali bila tengok tongkang yg teramat besar dan banyak.
..rupernyer dier org simpan khazanah2 lama n barang dari rumah panjang... Aku mmg fobia tgk benda macam ni sebab benda camni dier org suku kaum dayak,iban,bidayuh....suka simpan abu mayat kat dalam tu...

Isyh..pastu org umah tu bawak aku ngan kazen aku g bahagian belakng...ada byk n bermacam2 jenis ada kat situ...berusia beratus-ratus tahun. Umah dier org ni tarikan dari luar cam org muzium dan org berniaga kat Main Bazaar(brg2 kraftangan s'wak).

Dier org ni ada bukak kedai kecik kat depan umah. Aku aper lagi on jer nak bli keropok...al maklum terkenang zaman kecik2 dulu...satu lagi aku ska bli POK...POk ni korg cabut kretas... tgk la kalo kena berapa sen ker seringggit ker...kalo tak der paper..takder nasib la.. aku bli 50sen... 5 keping...aku menang Rm1.80..heheh...masa kecik dulu mmg aku suka bli ni...ada skali aku dapat permainan besar..hhehe..

Ada sorg budak ni nama dier Musa...kesian aku tgk..rupernyer dier ni tak betul skit. Tapi ada gak keistimewaan dier...dier boleh hafal ayat2 al-quran dan terutama ayat-2 untuk ubat org. Dulu masa skolah menengah dier terlebih ambik ubat batuk ...tu buat dier tak betul... mmber kakak aku mmg takut giler kat si musa ni.. kita org pun takut gak la...hhehe..

anywhere..kita org balik petg skit... seperti biasa...tdo lagi aku dalam kreta...sempat gak kita org beraya kat umah kawan kakak aku yg len kat bandar..haha...penat tol...

No comments:

Post a Comment