November 17, 2006

Anak Perantauan nak balik raya

8 Oktober 2006

3.00pagi
Anak perantauan balik ke kampung halaman..
Pengalaman baru bagi aku..di mana kali ini aku balik guna airport Senai,Johor.

Awal2 pagi lagi lepas

sahur aku tdo kejap…(lepas subuh la) pastu lepas 3 jam aku tdo..aku terus mandi
dan bersiap nak bertolak.

8.00pagi
Aku keluar dari EP(apartment aku duduk) ni kol 8.00 pagi.

Aku pergi ngan member aku sorang ni. Nama dier D. Dier nak balik Perak so, kita
org naik la bas awam sama2.



Sampai jerk at Melaka Sentral.. kita org duduk la lepak
tunggu time bas kita org nak bertolak. Bas si D ni tolak kol 9.00. Aku plak kol
9.30. Ala
beza setgh jam jer. Bas aku bas KKKL(org kater bas ni bas VIP) mmg selesa la
gak. Nasib baik aku kena kerusi single. Seperti biasa..aku akan call bapak
aku..nak bagitau anak dier dah nak bertolak ke JOHOR…

1.00tengahari
Sampai kat Johor..aku

janji ngan mmber aku sorg lagi. Anak perantauan gak. Nama dier D gak. Tapi syle
org nyer. Aku tunggu punyer tunggu…bersms la ngan si D ni. D ada dalam bas awam
menuju ke Larkin tempat aku tunggu dier. Tetiba dalam mesej dier.. dier habaq kat
aku dier termuntah dalam bas. Dias uh aku tunggu kejap. Aku tunggu la dalam
sejam lebih duduk kat terminal tu. Aku plak takut ngan org sekeliling. Biasa
la..tempat baru pertama kali aku jejak.
Aku anta balik sms
kat si D. Aku Tanya la, ko ni patah balik umah ker atau tolong konduktor bas
bersihkan bas tu.

2.00petang


D plak balas…aku ondaway. Aku bersabar jer la. Lagipun aku
duduk jer. Tetiba ada pasangan ni ngan anak dier. Bini dier dukung anak dier
dalam usia 5 tahun camtu. Tetiba muntah tersembur terus ke lantai. Aduh..naper
lah muntah depan aku. Aku plak sabar jer la.. Kan puasa. Aku terus tunggu jer biler la member
aku ni nak datang.

Tak lama selepas tu…dier datang dengan gaya dier..aku nyer instinct dah agak dier sedang

menuju ke arah aku..Aper lagi…suara aku ngan si D ni mmg heboh gua cakap sama

lu. Hahha…biasala member berjumpa ngan member. Smua org tengok kita org…hahha… past
uterus blah la kita org..

Jam awal lagi.. flite aku lewat….kol 7 lebih(ptg).

2.30petang
Simpan luggage kat

ruang simpanan bagasi. So yg kena bawak Cuma bag laptop. Dah lah berat siot.
Aku , D ngan mmber D…Chup.

Pusing2 kat dalam terminal

Larkin tu….kedai2 lah…Pastu buhsan giler…aku

tgk si D ni dah tak larat nak jalan…so…kita org lepak la kat depan Dunkin
donat.
Lepak kat situ hamper

la sejam… bukan aper..penat ow….

4.00petang
Jam plak dah kol 4…so aku ajak si D ni jalan2 bli juadah

skit..aku blilah roti jer...Dah tu si D n Chup anta la aku kat bas awam nak ke airport.

Sampai kat bas tu..aku terlupa bli air mineral. Aku suh D

blikan. Bas plak dah nak bertolak..aku suruh la abg ni tunggu tapi abg tu kater…kat
airport ader org jual..aku malas nak
bli kat airport.. ehmm…tetiba aku tgk byg2 D ni…D terus lari sempat gak dia
hulur aku botol mineral..Abg bas ni sempat gak senyum tgk kerenah kita org.

Duduk la dalam bas tu.. Ada la minah pekerja asing ni duduk sebelah

aku.. Dier Tanya la kau nak g airport ker..aha…aku ni kalo dah penat…malas nak
bercakap..Driver bas ni plak sempat Tanya…kol baper aku nyer

flite..aku kata la kol 7 lebih. Dier plak kater awal lagi..suka ati aku la nak
awal ker tak..Dah tu sampai gak aku kat destinasi…

5.00petang
Di airport Senai…Aku call bapak aku yg

aku ni dah sampai airport.

Aku terus check-in

luggage aku. Malas aku nak kehulu hilir ngan beg aku ni. So.aku terus g scan
bag aku then aku beratur la nak ambik tiket. Sampai kat uncle MAS ni…aku bagi
la kertas kecik yg aku tulis reference number. Dier pun mintak ic aku..hahha…nampak
lain..aku kater la itu aku…bukan men clon2…hahha…Dier lekat stiker beg aku kat
kertas aku tadi.. pastu dah selesai smua..uncle MAS ni ucapkan gud luck in ur study….baik tol org
ni.. aku terus la cari tempat nak duduk…nasib baik ada…la makcik ni tetiba
tunjuk aku kater aku ni ker yg temankan perempuan ni balik KCH….aku geleng
kepala…
La makcik ni dah salah org..

Aku duduk jer la depan dier org… la…org senegeri ngan aku…

bila makcik ni dah tinggal sorg..aku berani la nak tegur supaya dier tau aku ni
senegeri.. ceh.. bila aku Tanya dier naik sama flite ngan aku dier angguk gitu jer..tadi bukan peramah lagi…
ni tak plak.. so…aku malas nak cakap ngan org ni.. bukan aku sombong tapi aku
malas org camni…Aku terdengar la perbualan dier ngan org senegeri gak tapi lain daerah

la…aku dapat tau makcik ni duduk tak jauh dari kampong aku…tapi dak perempuan
ni lagi jauh tempat nyer.. ceh org kampong aku gak…aku terdengar la perbualan
dier org…dier ni wat kek lapis so anta ke Singapore….Bangga la tu…ceh…tak
baik riak sangat….Aku tak suka org over sangat…

7.15petang
Pastu terdengar azan n org lain dah makan..aku klua kan roti aku pastu duduk

kejap…n terus jalan g masuk boarding room…malas aku nak layan kerenah org
sombong camni..Pastu aku bli la gula2 frozz…aku mmg suka gula2 ni…nasib

baik ada Watson kat lam boarding room…pekerja situ baik giler…tanya aku nak
balik maner la…..berapa lama la… pastu ucap slamat jalan…org sini plak ramah…Pastu…aku duduk betul2 depan pintu nak masuk plane…Karang aku citer aper berlaku dalam plane…lagi sakit ati aku….

Ni gambar2 aku

tangkap masa dalam plane…gmbar nyer tak ler jelas sgt..sebab aku guna 1.3
megapixel hp camera…


No comments:

Post a Comment